Strona: Język angielski w kontekście lotnictwa i pilotażu, Chiba – Tokio (Japonia) / Dział Współpracy Międzynarodowej

Język angielski w kontekście lotnictwa i pilotażu, Chiba – Tokio (Japonia)

2019-06-25
, red.  ep
Torii – brama prowadząca do świątyni Meiji Jingu, Tokio

W dniach 8-10 maja 2019 r. miałem okazję uczestniczyć w międzynarodowej konferencji poświęconej nauczaniu języka angielskiego w kontekście lotnictwa i pilotażu. Wydarzenie to jest organizowane przez ICAEA – International Civil Aviation English Association i każdego roku odbywa się w innym miejscu. Tegoroczna konferencja odbyła się w miejscowości Chiba, oddalonej 40 km od Tokio w Japonii, a tematem przewodnim tego spotkania był
„Exploring the Aviation English training needs of:
⦁    Ab-initio Pilots and Air Traffic Controllers, and,
⦁    Aircraft Maintenance Personnel
Organizacja ICAEA jest bardzo prężnie działającym stowarzyszeniem non-profit, które ma na celu podniesienie świadomości dotyczącej biegłości językowej i jej wpływu na bezpieczeństwo lotnictwa, jakość usług i wydajność przemysłu lotniczego. Obecnie ICAEA pracuje nad ujednoliceniem testów z języka angielskiego dla pilotów przeprowadzając szereg warsztatów dotyczących projektowania testów. Przewodnią ideą jest założenie, że wynik z testu językowego dla pilotów powinien w sposób rzeczywisty określać wiedzę językową kandydata niezależnie od miejsca na świecie, w którym taki test jest przeprowadzany. ICAEA zrzesza nie tylko instruktorów języka angielskiego dla pilotów, ale również pilotów, kontrolerów ruchu lotniczego i członków personelu obsługi technicznej samolotów.   
Tegoroczna konferencja została podzielona na prezentacje i warsztaty. Jak dla mnie najciekawsze były zajęcia praktyczne i możliwość zaobserwowania jak wygląda praca instruktorów języka angielskiego pilotażowego w różnych krajach, a prelegenci reprezentowali prawie wszystkie kontynenty. Najbardziej zainteresowały mnie następujące warsztaty:
Teaching Phraseology: How to reflect the Realia of Communication in Radiotelephony, warsztaty przeprowadzone przez Asiyę Salikhovą z AirBridgeCargo Airlines z Rosji – praktyczne zajęcia dla początkujących pilotów oparte na zastosowaniu autentycznych materiałów radiokomunikacji.
Training Solutions for Ab-initio Pilots: Content and Language in Integrated Learning, autorzy: Jeniffer Roberts z Embry-Riddle Aeronautical University, USA oraz Eric Friginal z Georgia State University, USA. Szkolenie to w ciekawy sposób przedstawiało dwa style nauczania, dwa możliwe plany lekcji – nowoczesne i aktywne metody z wykorzystaniem technologii oraz prezentacji  „Pecha-Kucha”, oraz tradycyjny sposób polegający na czytaniu tekstu i odpowiadaniu na pytania. Poprzez porównanie tych dwóch technik nauczania w kontekście lotnictwa uczestnicy warsztatu mogli sami poczuć, która z metod jest bardziej skuteczna i zmusza do myślenia w języku angielskim i budowania własnych zdań w obcym języku w kontekście lotnictwa, często z użyciem języka technicznego.  
W wydarzeniu brało udział ponad 100 osób z 36 krajów,  przedstawicieli uniwersytetów, linii lotniczych i znanych instytucji z całego świata. Uważam, że udział w tej konferencji znacznie poszerzył moje horyzonty jako wykładowcy  języka angielskiego specjalistycznego, a kontakty, które nawiązałem z wiodącymi instytucjami edukacyjnymi takimi jak np. ENAC (The French Civil Aviation University) z Francji, Embry-Riddle Aeronautical University z USA, czy Latitude Aviation English Services z Anglii przyczynią się do nawiązania współpracy i pozwolą na wymianę doświadczeń z wykładowcami z Politechniki Rzeszowskiej. Dodatkowym atutem konferencji była egzotyczna lokalizacja. Realny kontakt z potężnym „mega city” jakim jest Tokio był niesamowitym doświadczeniem. Autor tekstu i zdjęć: mgr Tomasz Gajdek

Powrót do listy aktualności

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję