Strona: Relacja BIP Observing and learnig from the past to protect our future: Water III, Universidad de Leonon – Hiszpania / Dział Współpracy Międzynarodowej

Relacja BIP Observing and learnig from the past to protect our future: Water III, Universidad de Leonon – Hiszpania

2025-06-26
, red.  Joanna Ruszel

Program: Blendend Intensive Programme (BIP)

Tytuł projektu: Observing and learnig from the past to protect our future: Water III)

Miejsce: Universidad de Leon, Leon – Hiszpania

Data pobytu: 16.06-20.06.2025

Sprawozdanie z wyjazdu na program BIP „Observing and Learning from the Past to Protect Our Future” na Universidad de León, Hiszpania (16–20 czerwca 2025)

W dniach 16–20 czerwca 2025 r. mieliśmy przyjemność uczestniczyć w międzynarodowym programie edukacyjnym BIP (Blended Intensive Programme) organizowanym przez Universidad de León w Hiszpanii. Program nosił tytuł „Observing and Learning from the Past to Protect Our Future”, co w wolnym tłumaczeniu oznacza „Obserwując i ucząc się  z przeszłości, aby chronić naszą przyszłość”. Inicjatywa była realizowana w ramach programu Erasmus+, a jej głównym celem było pogłębienie wiedzy o zrównoważonym gospodarowaniu wodą w kontekście historycznym, współczesnym i przyszłościowym – zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym.

Program zgromadził studentów i wykładowców z różnych krajów europejskich takich jak: Chorwacja, Rumunia, Polska i Niemcy, tworząc przestrzeń do współpracy międzykulturowej, wymiany doświadczeń oraz wspólnej pracy nad projektami edukacyjnymi.

Poniedziałek, 16 czerwca

Po sesji wprowadzającej odbyły się zajęcia integracyjne, które pozwoliły uczestnikom z różnych krajów lepiej się poznać. Zostaliśmy podzieleni na grupy 3–4 osobowe, w których przez cały tydzień realizowaliśmy zadania projektowe. Początkowo rozwiązywaliśmy gry logiczne, co pomogło nam się zintegrować.

Następnie uczestniczyliśmy w wykładzie dotyczącym wykopalisk i kopalni funkcjonujących w czasach starożytnego Rzymu, który panował na tych terenach. Poznaliśmy proces wydobycia złota i ołowiu w Las Médulas – niewielkiej wiosce w hiszpańskiej prowincji León, gdzie Rzymianie tworzyli systemy tuneli i używali wody do rozmywania skał, by wypłukiwać złoto.

Po południu odwiedziliśmy firmę Edificio EREN w León – siedzibę Ente Regional de la Energía (EREN), regionalnej agencji energetycznej Kastylii i Leónu. Wysłuchaliśmy wykładu na temat odnawialnych źródeł energii oraz zwiedziliśmy elektrownię wodną, gdzie zobaczyliśmy turbiny, generatory i stopień wodny zasilający miasto León.

Dzień zakończyliśmy zwiedzaniem centrum miasta i muzeum starożytnego Rzymu.

Wtorek, 17 czerwca

Wtorek był dniem wyjazdowym, poświęconym zajęciom terenowym w regionie El Bierzo. W pierwszej kolejności odwiedziliśmy Las Médulas – obszar wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO, gdzie w czasach rzymskich funkcjonowała największa kopalnia złota w Imperium. W trakcie oprowadzania przez przewodnika poznaliśmy zaawansowany system rzymskiej inżynierii wodnej, służący do wypłukiwania złota z rud. Zastosowanie licznych kanałów, tuneli i zbiorników wodnych było imponujące i pokazało, jak duże znaczenie miała woda już w starożytności, również w kontekście przemysłowym.

Oprócz aspektów technicznych, zwrócono uwagę na skutki środowiskowe działalności człowieka w przeszłości – temat wciąż niezwykle aktualny.

Środa, 18 czerwca

Dzień rozpoczęliśmy od intensywnej pracy projektowej – w zespołach przygotowywaliśmy materiały edukacyjne, analizowaliśmy dane, opracowywaliśmy treść i strukturę prezentacji. Zajęcia miały charakter praktyczny i warsztatowy, co sprzyjało aktywnemu zaangażowaniu  i współpracy międzynarodowej. Tematem naszej grupy był temat:,, From Rain to Roots – Eco Frendly Water Solutions in the Garden”. Nasza prezentacja była poświęcona tematem związanym z nawadnianiem ogrodów, podczas upałów. Wraz ze studentkami z Krakowa  i z Chorwacji przedstawiłyśmy wizję jak według nas powinno wyglądać zagospodarowanie wody deszczowej do podlewania ogrodów, w jakich porach dnia nawadnianie będzie najbardziej korzystne dla roślin oraz zmniejszy zużycie wody.

Następnie udaliśmy się na spacer po historycznym centrum León, podczas którego odkrywaliśmy, jak rozwijała się miejska infrastruktura wodna na przestrzeni wieków – od rzymskich wodociągów po współczesne systemy kanalizacyjne. Było to ciekawe uzupełnienie wiedzy zdobytej w poprzednich dniach.

Czwartek, 19 czerwca

Czwartek był dniem pełnym wycieczek terenowych. Odwiedziliśmy miejscowość Astorga, gdzie zwiedziliśmy stare miasto i budynki zaprojektowane przez słynnego architekta Gaudíego. Skosztowaliśmy tradycyjnej gorącej czekolady i zwiedziliśmy rzymskie podziemia, w tym starożytny system kanalizacyjny, co pozwoliło nam zrozumieć, jak dawniej zarządzano wodą i ściekami.

Następnie udaliśmy się do pomarańczowego miasta zbudowanego z lokalnych skał bogatych  w żelazo i inne minerały. Wzięliśmy udział w tradycji „punktu życzeń”, polegającej na rzuceniu kamieniem przez ramię i wypowiedzeniu życzenia – obowiązkowego punktu na trasie do Santiago de Compostela.

Finalnie dotarliśmy do Ponferrady, gdzie odwiedziliśmy kuźnię zasilaną wodą z pobliskiej rzeki. Kuźnia była napędzana spadającą wodą, która poruszała mechanizmy kowalskie i doprowadzała powietrze potrzebne do rozgrzewania stali. Obiekt działa dziś jako muzeum, a o jego historii opowiadał nam prawnuk kowala. Na miejscu zaobserwowaliśmy również sposoby zarządzania wodą w małych rzekach i terenach zielonych.

Piątek, 20 czerwca

Od rana pracowaliśmy nad finalizacją naszych projektów. Po przerwie obiadowej każda grupa prezentowała swoje rozwiązania dotyczące zarządzania wodą w czasie powodzi i suszy przed komisją w składzie: koordynatorka María, Victor i Roberto.

Na zakończenie odbyła się ceremonia rozdania certyfikatów ukończenia kursu. Zrobiliśmy sobie wspólne zdjęcie grupowe, podziękowaliśmy koordynatorce za organizację i wróciliśmy do hotelu, by następnego dnia wyruszyć do Polski.

Podsumowanie:

Udział w programie BIP w León był niezwykle wartościowym doświadczeniem zarówno na płaszczyźnie naukowej, jak i osobistej. Program łączył interdyscyplinarne podejście do tematu wody z praktycznym zastosowaniem wiedzy oraz wymianą międzykulturową. Szczególnie cenne okazały się wyjazdy terenowe, podczas których można było na własne oczy zobaczyć historyczne i współczesne rozwiązania infrastrukturalne.

Dzięki pracy w międzynarodowym zespole rozwinęliśmy umiejętności komunikacyjne, organizacyjne oraz kompetencje językowe. Ponadto, program poszerzył nasze horyzonty i zainspirował do dalszego zgłębiania tematyki zrównoważonego rozwoju i ochrony zasobów naturalnych.

Diana Gałuszka

Paweł Koptyński

 

 

 

Powrót do listy aktualności

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.