Uczelnia partnerska
W dniach 23-27.05.2021 r. w ramach programu Erasmus+ (POZA UE) przebywałem z wizytą w Univerzitet Crne Gore w Czarnogórze, a dokładnie w stolicy Podgoricy, gdzie w imieniu uczelni partnerskiej przywitała mnie Prof. Jelena Pejovic, pełniąca funkcję Dziekana ds. Nauki na Wydziale Budownictwa. Na krótkim spotkaniu poinformowała mnie o działalności dydaktyczno-naukowej Wydziału, sprawach organizacyjnych oraz wciąż aktualnej sytuacji pandemicznej i restrykcjach z nią związanych. Wcześniej, drogą elektroniczną, omówiliśmy szczegóły przygotowanego przeze mnie wykładu,
Tematyka wykładów
„Methods for testing the geotechnical parameters of Polish organic soils and problems associated with foundation of buildings on them”, którego zakres obejmował:
- Presentation of the Home University,
- Definition, identification, marking and classification methods of organic soils,
- Problems connected with sampling and determination of geotechnical parameters,
- Identification of local organic soils based on cone penetration CPT(M) test results,
- Estimating soil unit weight from CPT for selected organic soils,
- Presenting of the research of organic soils conducted at the Home University,
- Attempts to use ANN to predict the geotechnical parameters organic soils,
- Example of foundation in difficult and complicated ground conditions,
Wykład stacjonarny odbył się przed pracownikami Wydziału Budownictwa, a w szczególności licznego zespołu geotechnicznego, kierowanego przez Prof. Slobodana Zivaljevica. Ze względu na sytuację epidemiczną i zdalny tryb pracy dydaktycznej na uczelni, na prośbę Pani Dziekan, studentom została udostępniona prezentacja on-line. W dalszej części spotkania odbyła się dyskusja na temat prezentacji, a następnie wymiana poglądów na temat obustronnych doświadczeń dydaktyczno-naukowych w zakresie geotechniki.
"Wartość dodana"
W ramach wizyty na uczelni partnerskiej w Czarnogórze:
- zachęciłem studentów i pracowników do odwiedzenia Politechniki Rzeszowskiej w ramach programu Erasmus i Erasmus+, przedstawiając prezentację promującą uczelnie oraz film,
- zaprezentowałem w sposób stacjonarny i zdalny wykład zaproponowany w moim programie wizyty,
- odbyłem spotkania z pracownikami jednostki geotechnicznej, z którymi wymieniłem doświadczenia dydaktyczne i badawcze,
- podjąłem rozmowy na temat możliwości współpracy naukowej.
Wizyta w uczelni partnerskiej umożliwiła mi zdobycie nowych doświadczeń dydaktycznych i naukowych, nawiązanie naukowych kontaktów międzynarodowych, doskonalenie umiejętności językowych oraz poznanie lokalnych relacji międzykulturowych i społecznych.
Grzegorz Straż