Sprawozdanie z wyjazdu w ramach mobilności akademickiej realizowanej w programie ERASMUS+ (STA) „Erasmus Teaching Staff Mobility in the Academic Year 2023/2024.”
Pobyt na uniwersytecie partnerskim – Brno University of Technology rozpoczął się w poniedziałek 05.02.2024. Wizytę rozpoczęto spotkaniem z koordynatorem, Panem Tomášem Katrňákiem – pracownikiem Institute of Aerospace Engineering. Ze względu na zbieżne zainteresowania naukowe oraz dydaktyczne, nawiązano szeroką dyskusję dotyczącą m.in. nowych technologii i metod badawczych stosowanych w przemyśle lotniczym. Następnie zorganizowano wykład dla grupy studentów, w ramach którego przedstawiłem ogólną działalność badawczo-dydaktyczną Politechniki Rzeszowskiej, po czym skupiłem się na zaprezentowaniu własnej działalności zarówno naukowej, jak i dydaktycznej.
W godzinach popołudniowych Pan Tomáš Katrňák zaoferował bycie przewodnikiem po mieście Brno i zaprezentował najważniejsze zabytki starego miasta.
W drugim dniu pobytu odbyło się spotkanie z pracownikami Institute of Aerospace Engineering, w ramach którego nawiązano żywą dyskusję o tematyce związanej z technologiami i metodami badawczymi stosowanymi w przemyśle lotniczym. Następnie przeprowadziłem wykład w ramach którego zaprezentowałem nowe technologie oraz materiały stosowane do wytwarzania lekkich, cienkościennych struktur stosowanych w przemyśle lotniczym i motoryzacyjnym. Po wykładzie pracownicy Instytutu zaprezentowali mi wyposażenie oraz możliwości swoich laboratoriów. Były to przede wszystkim laboratoria służące do wytwarzania oraz badania kompozytowych i metalowych struktur lotniczych.
Przedstawiono m.in. laboratoria badań wytrzymałości statycznej oraz zmęczeniowej, laboratorium badań aerodynamicznych, a także wytwarzania struktur kompozytowych.
W kolejnym dniu wizyty wraz z pracownikami Instytutu, w którym gościłem, nawiązałem dyskusję o możliwościach realizacji współpracy naukowej. Udało się nawiązać współpracę w zakresie badań właściwości konstrukcyjnych połączeń stosowanych w budowie cienkościennych struktur nośnych. Następnie przedstawiłem studentom kolejny wykład w ramach którego Zaprezentowałem technologie zgrzewania struktur cienkościennych metodami tarciowymi z przemieszaniem (FSW oraz RFSSW). Wywiązała się interesująca dyskusja na temat możliwości stosowania tych technologii w przemyśle lotniczym oraz motoryzacyjnym.
Zwrócono uwagę na korzyści płynące ze stosowania omawianych technologii, jakimi jest minimalizacja śladu węglowego w porównaniu do innych powszechnie stosowanych technologii łączenia.
W czwartym dniu pobytu miałem okazję uczestniczyć jako słuchacz w zajęciach wykładowych oraz laboratoryjnych Pana Tomáša Katrňáka, co było inspirujące i poszerzające moją wiedzę związaną z badaniem trwałości cienkościennych struktur lotniczych. Następnie przeprowadziłem wykład dla studentów, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem związanym z zastosowaniem metod przyrostowych do kształtowania przetłoczeń usztywniających w cienkościennych strukturach nośnych. W drugiej części wykładu przedstawiłem wyniki badań dotyczące analizy możliwości łączenia oraz kształtowania plastycznego warstwowych kompozytów metalowo-polimerowych.
W ostatnim dniu pobytu odbyło się koleżeńskie spotkanie podsumowujące z pracownikami Instytutu, w ramach którego wymieniano doświadczenia w zakresie działalności dydaktycznej, a także nakreślono możliwości współpracy naukowo-badawczej.
Wyjazd w ramach programu ERASMUS+ uważam za bardzo owocny ze względu na możliwość wymiany doświadczeń zawodowych oraz nawiązaną współpracę naukową.
Andrzej Kubit