W ramach programu ERASMUS+ odbyto wyjazd dydaktyczny do Polytechnic Institute of Setubal (Politechnika w Setubal).
W ramach mobilność przeprowadzono cykl wykładów w języku angielskim dla studentów (pierwszy i drugi stopień) i pracowników wydziału technologicznego pod zbiorczym tytułem „Gear Research at Rzeszow University of Technology: Chosen Real-World Applications and Case Studies”.
W ramach cyklu wykładów odbyły się seminaria poświęcone poniższym tematom (zgodnie z harmonogramem mobilności – Załącznik 1):
- “Introduction to the theory of gearing”
- “Simulation of aerospace gear teeth honing”
- “Gear fault detection based on unsupervised deep learning of autoencoder”
- “Gear tooth profile design for minimum wear”
Dzięki przeprowadzonym wykładom studenci i pracownicy Politechniki w Setubalu zostali zapoznani z ogólnym profilem działalności badawczo-dydaktycznej Wydziału Budowy Maszyn Politechniki Rzeszowskiej oraz ze szczegółowymi badaniami prowadzonymi w Katedrze Konstrukcji Maszyn w zakresie kół i przekładni zębatych.
W ramach mobilności odbyto szereg spotkań z pracownikami Politechniki w Setubalu :
- działu współpracy międzynarodowej,
- katedry mechaniki ciała stałego,
- katedry technologii mechanicznej,
- z koordynatorem programu ERASMUS+.
Na spotkaniach tych omawiano osiągnięcia oraz realizowane badania i projekty w dyscyplinie inżynieria mechaniczna, jak również możliwość potencjalnej współpracy w zakresie badań i publikacji. Ponadto dokonano porównania systemów kształcenia wyższego obowiązujących w Portugalii i Polsce w zakresie inżynierii mechanicznej. Posiadają one wiele podobieństw (system boloński) ale też różnic (brak studiów niestacjonarnych, zamiast których organizowane są studia wieczorowe). Poruszono też problemy i wyzwania, przed którymi stają dydaktycy chcący kształcić obecne pokolenia młodych ludzi. Wśród odpowiedzi na te wyzwania wymieniono różne metody aktywizacji studentów na zajęciach takie jak: wprowadzanie współzawodnictwa, organizowanie zajęć praktycznych, prowadzenie zajęć w sposób dynamiczny z uwzględnieniem zwiększania zainteresowania studentów, wykorzystanie platform e-learningowych.
W ramach mobilności odbyto wizyty w laboratoriach szkoły technologii Politechniki w Setubal. Wizytowane laboratoria obejmowały:
laboratorium technik wytwarzania (spawalnictwo, gięcie, obróbka skrawaniem),
- laboratorium maszyn CNC,
- laboratorium pomiaru drgań,
- laboratorium metrologii długości i kąta,
- laboratorium wytrzymałości materiałów,
- laboratorium szybkiego prototypowania,
- laboratorium inżynierii medycznej,
- symulator lotu,
- laboratorium dronów,
- laboratorium robotyki.
W każdym z nich zapoznano się ze sposobem organizacji pracy na zajęciach jak również ćwiczeniami i badaniami prowadzonymi przez studentów. Istotną cechą kształcenia w szkole technologii Politechniki w Setubal jest praktyczne podejście do omawianych na zajęciach zagadnień. Ponadto zaprezentowano projekty realizowane przez studentów. Jednymi z ciekawszych był projekt drona inspekcyjnego do wykrywania uszkodzeń skrzydeł samolotu wykorzystującego sztuczną inteligencję oraz projekt symulatora lotów realizowanego dla sił powietrznych Portugalii.
Mobilność trwała od 14.10.2024 do 18.10.2024, i spełniono jej ogólne cele przywołane w rozdziale 1, ponadto:
- zapoznano się z zakresem badań/dydaktyki w dyscyplinie inżynieria mechaniczna,
- zapoznano się z poziomem nauczania/badań/wykorzystywanych narzędzi w zakresie inżynierii mechanicznej,
- omówiono prowadzenie potencjalnych wspólnych badań, projektów, publikacji, konferencji,
- zapoznano się z infrastrukturą badawczą,
- zapoznano się z osiągnięciami w zakresie inżynierii mechanicznej,
- wymieniono doświadczenia w zakresie przygotowania badań i metodologii w zakresie inżynierii mechanicznej.