Mariusz Szewczyk Rzeszów, 14.10.2019
Zakład Termodynamiki
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Sprawozdanie z pobytu w ramach programu Erasmus+ STA
W okresie od 06-05-2019 do 10-05-2019 przebywałem w ramach programu Erasmus+ STA - Staff Teaching Assignment w ramach bilateralnej współpracy w uczelni partnerskiej Aveiro University w Portugali. Universidade de Aveiro jest bardzo młodą uczelnią wyższą nawet młodszą niż Politechnika Rzeszowska bowiem została założona w 1973 roku na bazie zabudowań pozostały po jednostce wojskowej. Podobnie jak w przypadku Politechniki Rzeszowskiej jej główna siedziba mieści w stosunkowo niewielkim mieście. Aveiro liczy sobie niespełna 100 tyś mieszkańców i jest położone nad laguną położoną na wybrzeżu Atlantyku. Pomimo młodego wieku na uniwersytecie ok 1400 nauczycieli prowadzi studia dla ponad 15 tys. studentów trzech stopniach studiów na bardzo zróżnicowanych kierunkach od medycyny poprzez geologię do inżynierii mechanicznej. Poza głównym kampusem Santiago, na którym prowadziłem wykłady, w skład Aveiro University wchodzi drugi kampus położony w Aveiro i dwie filie w innych miastach.
W trakcie pobytu na terenie Aveiro University wygłosiłem 3 wykłady. Jeden z nich pt. „Safety and Impact of Nuclear Energy on the Environment” został zaprezentowany dwukrotnie. Raz dla studentów pierwszego stopnia na kierunku Environmental Engineering. W drugim wykładzie oprócz studentów studiów doktoranckich z tego samego kierunku udział wzięło również kilkoro pracowników naukowo-dydaktycznych. Po tym wykładzie wywiązała się ciekawa dyskusja na temat poruszanych w nim zagadnień. W trzecim wykładzie pt. „Analog measurement methods in heat transfer” który został zaprezentowany w ramach bloku zatytułowanego Experimental Methods in Energy udział wzięło około 30 studentów studiów drugiego stopnia i studiów doktoranckich z kierunku Sustainable Energy Systems.
Poza wykładami w trakcie spotkań z profesorem Mário Miguel Azevedo Cerqueira z Wydziału Środowiska i Planowania oraz profesorem Nelson Amadeu Dias Martins z Wydziału Inżynierii Mechanicznej dyskutowano na temat podobieństw różnic oraz specyfiki organizacji szkolnictwa wyższego oraz procesu dydaktycznego w Polsce i Portugali. W szczególności w trakcie rozmów z profesorem Nelson Martins dość szeroko rozważano problemy i wyzwania związane z implementacją procesu Bolońskiego w obu krajach. Przykładowo wciąż jeszcze prowadzą zintegrowane studia magisterskie.