PBL – Erasmus+
Czy mówi coś Państwu PBL? Nie? To tak jak nam. Rozszyfrowanie skrótu trochę rozjaśnia sprawę, PBL - Project Based Learning, ale w dalszym ciągu nazwa wydaje się zagadkowa.
Czym więc jest PBL?
Project Based Learning czyli nauczanie oparte na projekcie jest metodą nauczania, w której uczniowie uczą się poprzez aktywne angażowanie się w rzeczywiste i osobiście znaczące projekty.
W metodzie Project Based Learning, nauczyciele sprawiają, że nauka staje się dla uczniów żywa.
Uczniowie pracują nad projektem przez dłuższy okres czasu - od tygodnia do semestru - który angażuje ich w rozwiązywanie rzeczywistych problemów lub odpowiadanie na złożone pytania. Demonstrują swoją wiedzę i umiejętności, tworząc produkt publiczny lub prezentację dla prawdziwej publiczności.
W rezultacie, uczniowie rozwijają głęboką wiedzę merytoryczną, jak również krytyczne myślenie, współpracę, kreatywność i umiejętności komunikacyjne. Project Based Learning wyzwala zaraźliwą, kreatywną energię wśród uczniów i nauczycieli.
A na wypadek gdyby szukali Państwo bardziej formalnej definicji...
Project Based Learning jest metodą nauczania, w której uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności poprzez pracę przez dłuższy okres czasu, aby zbadać i odpowiedzieć na autentyczne, angażujące i złożone pytanie, problem lub wyzwanie.
Czym PBL różni się od "robienia projektu"?
PBL staje się szeroko stosowany w szkołach i innych placówkach edukacyjnych, z różnymi odmianami, które są praktykowane. Istnieją jednak kluczowe cechy, które odróżniają "robienie projektu" od angażowania się w rygorystyczne nauczanie oparte na projekcie.
Pomocne jest tu rozróżnienie "projektu deserowego" - krótkiego, intelektualnie lekkiego projektu podawanego po tym, jak nauczyciel zrealizuje treść jednostki w zwykły sposób - od projektu "dania głównego", w którym projekt jest jednostką. W PBL, projekt jest narzędziem do nauczania ważnej wiedzy i umiejętności, których uczeń musi się nauczyć. Projekt zawiera i tworzy ramy programu nauczania.
W przeciwieństwie do „projektów deserowych”, PBL wymaga krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów, współpracy i różnych form komunikacji. Aby odpowiedzieć na ważne pytanie i stworzyć wysokiej jakości pracę, uczniowie muszą zrobić znacznie więcej niż tylko zapamiętać informacje. Muszą wykorzystać umiejętności myślenia wyższego rzędu i nauczyć się pracować w zespole.
Ogólnymi celami naszego kursu było:
-Poznanie różnic pomiędzy uczeniem opartym na projektach różni się a innymi modelami edukacji.
- Planowanie strategii spełnienia standardów i wymagań programowych za pomocą projektów
- Opracowywanie projektów obejmujących różne dyscypliny oraz zrozumienie korzyści płynących z integracji wielu obszarów tematycznych.
- Uzasadnianie korzyści płynących z uczenia się metodą projektu poza korzyściami akademickimi
- Przerabianie tematów lekcyjnych w celu opracowania pytania przewodniego, które zainicjuje nauczanie oparte na projekcie
- Wprowadzenie w życie motywujących działań w grupie, online lub na zewnątrz.
- Branie pod uwagę zainteresowań uczniów przy tworzeniu projektów
- Nawiązanie kontaktów z nowymi partnerami zainteresowanymi rozwojem Projektów Europejskich poprzez konkretne działania sieciowe.
Kurs odbył się w Alicante, tętniącym życiem mieście położonym na hiszpańskim Costa Blanca. Miasto może poszczycić się miejscami naznaczonymi historią, licznymi restauracjami, barami i kawiarniami, szeroką plażą i charakterystyczną promenadą.
Na nasze lokum wybrałyśmy hotel Eurostars, z okien którego rozpościerał się widok na wzgórze z najbardziej rozpoznawalnym zabytkiem Alicante Zamkiem Św. Barbary.
Dorota Rejman
Anna Wyrostek