W dniach 27.04-04.05.2021 r. w ramach programu Erasmus+ przebywałem z wizytą
w Universidade da Madeira w Portugalii, a dokładnie Madeiratecnopolo w Funchal, na wyspie Madera.
W imieniu uczelni partnerskiej przywitał mnie prof. Sérgio Lousada z Wydziału Nauk Ścisłych i Inżynierii. Na początku poinformował mnie o restrykcjach i warunkach sanitarno-epidemicznych na uczelni a następnie omówiliśmy szczegóły mojego wykładu, pt: „Methods for testing the geotechnical parameters of Polish organic soils and problems associated with foundation of buildings on them”, którego zakres obejmował przede wszystkim:
- short description of the Home University,
- identification, marking and classification methods of organic soils,
- presentation of the research of organic soils conducted at the home university,
- identification of local organic soils based on cone penetration (CPT) test results,
- preliminary investigations of organics soil in a new calibration chamber with the use of the FVT and DPL probe,
- attempts to use artificial neural networks ANN to predict the geotechnical parameters organic soils,
- the example of foundation in difficult and complicated ground conditions.
Wykład ze względu na sytuację epidemiczną i wyłącznie tryb pracy on-line na uczelni, odbył się w sposób zdalny na zasadach zaproponowanych przez prof. Lousada. W kolejnych dniach profesor zapoznawał mnie z organizacją uczelni oraz jej działalnością dydaktyczno-naukową. Miałem okazję również wymienić poglądy naukowo-dydaktyczne z pracownikami - rezydentami z Brazylii.
W ramach wizyty na uczelni partnerskiej w Funchal:
- zaprezentowałem w sposób zdalny wykład zaproponowany w moim programie wizyty oraz prezentację promującą Politechnikę Rzeszowską, zachęcając studentów i pracowników do jej odwiedzenia w ramach programu Erasmus i Erasmus+,
- odbyłem szereg spotkań z pracownikami jednostki, z którymi wymieniłem doświadczenia dydaktyczne i badawcze,
- podjąłem rozmowy na temat współpracy między uczelniami w zakresie przygotowania wspólnych materiałów dydaktycznych w zakresie geotechniki oraz możliwości współpracy naukowej.
Wizyta w uczelni partnerskiej umożliwiła mi zdobycie nowych doświadczeń dydaktycznych szczególnie cennych w czasie pandemii, nawiązanie naukowych kontaktów międzynarodowych nie tylko z terenu odwiedzanej uczelni, na doskonalenie umiejętności językowych oraz nie mniej ważne poznanie relacji międzykulturowych.