W dniach od 27 do 31 czerwca 2024 roku, miałem możliwość uczestniczyć w programie Erasmus+ na Uniwersytecie da Beira Interior w miejscowości Covilhã w Portugali. Wyjazd miał na celu przeprowadzenie ze studentami jak i pracownikami uczelni przyjmującej zajęć i warsztatów z zakresu współczesnej informatyki i jej zastosowań w obszarze wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości i doświadczeń z jej implementacji w praktycznych projektach i realizowanych modułach kształcenia. Główne zrealizowane cele mobilności to:
- podniesienie świadomości i promowanie współpracy między uniwersytetami i wydziałami;
- poznanie nowych środowisk nauczania;
- zapoznanie się z uniwersyteckim systemem nauczania informatyki;
- nabycie nowych innowacyjnych umiejętności pedagogicznych i projektowania programów nauczania;
- nawiązanie kontaktu z pracownikami z zagranicy w celu opracowania wspólnych działań służących osiągnięciu celów programu;
- omówienie poziomu badań/publikacji/projektów w dziedzinie NDT/NDE, edukacji Industry 4.0 i technologii AR/VR;
- zapoznanie się z pracą laboratoriów/sprzętu/systemów, które pomagają w dziedzinie informatyki i technologii VR/AR;
- wymiana dobrych praktyk i wzmocnienie współpracy między instytucjami szkolnictwa wyższego;
W szczególności plan pobytu obejmował realizację następujących treści w ramach prowadzonych przeze mnie warsztatów i wykładów otwartych:
Sesja 1. Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość (VR/AR). Czas trwania - 2 godziny.
- Czy AR to to samo co VR?
- Gdzie używa się VR?
- Jakie są wymagania dla VR?
- Czy VR to przyszłość?
Sesja 2. Immersyjne uczenie się. Czas trwania - 2h.
- Jaki jest przykład immersyjnego uczenia się?
- Czym jest immersyjna teoria uczenia się?
- Czym jest immersyjne środowisko uczenia się?
Sesja 3. NDT/NDE i Przemysł 4.0. Czas trwania - 2 godziny.
- Definicje i przykłady badań nieniszczących (NDT) i oceny nieniszczącej (NDE).
- Koncepcja Przemysłu 4.0.
- Wirtualna rzeczywistość w edukacji dla NDT/NDE i Przemysłu 4.0.
Sesja 4. Wybrane aspekty zastosowania technologii wirtualnej rzeczywistości (VR) w procesie szkolenia pilotów samolotów. Czas trwania - 2h.
- Jakie są kluczowe aspekty wirtualnej rzeczywistości?
- Jak można wykorzystać wirtualną rzeczywistość w szkoleniu pilotów?
- Jakie są efekty zastosowania technologii wirtualnej rzeczywistości w procesie szkolenia pilotów samolotów - przykładowe badania?
Podsumowując, należy stwierdzić, iż zrealizowana mobilność miała dużą wartość dla mnie jako jej uczestnika. Poprzez realizację kursu w jednostce zagranicznej w zakresie rozwoju osobistego, jak i zawodowego, miałem możliwość sprawdzenia się w nowym środowisku, prowadząc zajęcia w języku obcym. Była to doskonała okazja do wymiany doświadczeń z zagranicznymi kolegami i studentami, zarówno pod względem dydaktycznym, merytorycznym, jak i możliwość nawiązania współpracy naukowej. Zaobserwowane w jednostce przyjmującej standardy i organizacja pracy wpłyną pozytywnie na moją aktywność zawodową poprzez poprawę jakości pracy w wyniku podniesienia kwalifikacji zawodowych. Mając możliwość poznania dobrych praktyki podczas mobilności, znacząco podniosłem własne umiejętności interpersonalne wymagane w pracy nauczyciela akademickiego, a także pracy naukowej i prezentacji wyników badań naukowych oraz komercjalizacji. Bardzo cenne są również nawiązane znajomości z pracownikami jednostki przyjmującej, w szczególności z Profesorem José Salvado (Professor Auxiliar, Assistant Professor, PhD) oraz Profesorem Fernando José da Silva Velez (Assistant Professor and Senior Researcher, PhD, Senior Member IEEE), które mam nadzieję zaowocują dalszą współpracą w zakresie inicjatyw edukacyjnych, naukowych jak i przygotowaniu nowych propozycji grantów. Nie bez znaczenia była również promocja uczelni wysyłającej za granicą