Leon, Hiszpania 6-12 maja 2018 r.
Zachęcone przez Dział Współpracy Międzynarodowej zgłosiłyśmy się w ramach szkolenia Erasmus+/STT, na International Staff Week na Uniwersytecie w Leon w Hiszpanii.
Universidad de Leon to młoda uczelnia, powołana w 1979 r., razem z Uniwersytetami w Alicante i Kadyksie oraz Politechniką w Las Palmas. Uczelnia składa się obecnie z 8 wydziałów i kilku równoważnych im jednostek: 2 wyższych szkół technicznych (escuela tecnica y superior) lub 2 szkół uniwersyteckich (escuela universitaria) i 1 szkoły. ULE posiada dwa kampusy – Vegazana, mieszczący się blisko centrum miasta oraz kampus w Ponferradzie, leżącej 110 km na zachód od Leon.
Pierwsze spotkanie ponad 40 uczestników International Week, nauczycieli akademickich i pracowników administracji z 15 krajów, miało miejsce 7 maja 2018 r. o godzinie 9:00 na Wydziale Ekonomii i Biznesu, gdzie każdy otrzymał charakterystyczny identyfikator.
Następnie wszyscy zostali zaproszeni do sali konferencyjnej, w której powitał nas rektor ULE, p. Juan Francisco García Marín. Towarzyszył mu zastępca rektora ds. stosunków międzynarodowych p. Roberto Baelo Álvarez, który zwykle uczestniczył w spotkaniach odbywających się w ramach IW. Obecni byli również p. José Miguel Fernández, Dziekan Wydziału EiB i p. Carmen Rodriguez Santos, Prodziekan Wydziału.
W dalszej kolejności wzięłyśmy udział w interesującym wykładzie na temat przywództwa i konfucjańskiej teorii przywództwa, który wygłosiła prof. Phi-Chi Han z Narodowego Uniwersytetu w Kaohsiung na Tajwanie.
Po wspólnym lunchu w uczelnianej cafeterii, wzięłyśmy udział w lekcji hiszpańskiego dla początkujących. Lekcje te, za wyjątkiem wtorku, odbywały się codziennie o stałej porze. Oprócz okazji do nauczenia się kilku przydatnych zwrotów i wyrażeń w języku hiszpańskim, stanowiły również możliwość poznania tradycji i zwyczajów mieszkańców Kastylii i Leon.
Kolejne prezentacje, jakie odbyły się tego dnia, zorganizowane w Szkole Inżynierii Przemysłowej i Technologii Informacyjnych, poświęcone były współpracy międzynarodowej. Pracownicy Uniwersytetu zaprezentowali projekty, w jakich uczestniczy Uczelnia. ULE ma podpisane ok. 350 umów o współpracy z uczelniami spoza Hiszpanii. Jest także jednym z głównych uczestników programu Erasmus spośród uczelni hiszpańskich.
Wczesnym wieczorem organizatorzy zabrali nas na spacer pod hasłem „Leon poprzez zmysły”.
Zaprezentowali najważniejszy zabytek miasta - gotycką katedrę Santa Maria de la Regla, jeden z głównych przystanków na drodze pielgrzymek do Santiago de Compostela. Stylem architektury budowla przypomina gotyk francuski, dzięki XII i XIII wiecznym napływom pielgrzymów z Francji. W jej przestronnym wnętrzu uwagę przyciągają ogromne witraże, niektóre pochodzące z XIII wieku. Zwiedzających urzekają także majestatyczna barokowa fasada, strzeliste łuki oraz piękne rozety. Ciekawymi zabytkami Leon są Basilica de San Isidoro (z relikwiami świętego Izydora z Sewilli, który był wczesnochrześcijańskim uczonym) i renesansowy klasztor Convento de San Marcos (aktualnie w jego sporej części znajduje się pięciogwiazdkowy hotel). Atrakcją architektoniczną z nieco innej epoki jest neogotycki budynek autorstwa Antoniego Gaudiego - Casa De Botines. León jest także atrakcją na mapie gastronomicznej Hiszpanii, z uwagi na tapadeo, czyli wędrówki po licznych barach oferujących apetyczne tapas.
We wtorek została zorganizowana wycieczka do kampusu w Ponferradzie. To niewielkie miasto, położone nad rzeką Sil, na trasie słynnego szlaku pielgrzymkowego do Santiago de Compostela. Jednym z ciekawszych zabytków jest tu usytuowany nad brzegiem rzeki średniowieczny zamek templariuszy (Castillo de los Templarios). Jego początki sięgają czasów starożytnych, kiedy to wzniesione zostały tu pierwsze umocnienia. W kolejnych latach były one sukcesywnie powiększane i przebudowywane. Najpierw przez Rzymian, a po upadku Cesarstwa przez Wizygotów. W 1178 roku miasto wraz z zamkiem zostało zasiedlone przez zakon Templariuszy. Gruntownie odrestaurowana warownia udostępniona jest obecnie dla zwiedzających. Do czasów obecnych zachowały się pozostałości XII wiecznych fortyfikacji. Są to liczne dziedzińce, barbakan, oraz wieże, w tym wzniesiona na eliptycznej podstawie trzykondygnacyjna Torre del Malvecino. Szczegółowo o historii zamków opowiedział nam przewodnik, który następnie zaprosił nas do obejrzenia kolekcji przedruków starych dokumentów, ksiąg i wczesnych wydań Biblii.
Następnie przeszliśmy do budynków Kampusu. Powitał nas wicerektor Kampusu w Ponferradzie p. José Ramón Rodríguez Pérez. Przedstawione zostały poszczególne szkoły oraz kierunki, w jakich kształcą: Wyższa Szkoła Techniczna Inżynierów Górnictwa (Escuela Superior y Técnica de Ingenieros de Minas) - inżynier w zakresie geomatyki i topografii, Wyższa Szkoła Techniczna Inżynierii Rolniczej (Escuela Superior y Técnica de Ingeniería Agraria) - inżynier rolno-spożywczy, inżynier w leśnictwie i inżynierii środowiska, a także podwójny stopień naukowy – w zakresie leśnictwa i inżynierii środowiska oraz nauk przyrodniczych, Wydział Nauk o Zdrowiu (Facultad de Ciencias de la Salud) – kierunek pielęgniarstwo i kierunek fizjoterapia. Mieliśmy okazję obejrzeć laboratoria i pracownie dla tych ostatnich dwóch kierunków.
Następnie odbyła się degustacja wina z Bierzo, połączona z krótkim wykładem na temat produkcji wina oraz rejonu Bierzo.
Po lunchu autokar podwiózł nas w okolice wioski Pieros, leżącej na szlaku Camino. Stamtąd kilka kilometrów przeszliśmy pieszo Drogą świętego Jakuba - do następnej miejscowości, Villafranca del Bierzo, skąd po krótkim odpoczynku, wróciliśmy do autokaru. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w historycznym miasteczku Astorga.
Wykopaliska archeologiczne prowadzone na terytorium Astorgi wykazały, że pierwsze stałe osady zostały tam założone w czasie epoki metalu. W 14 roku n. e. powstało rzymskie miasta Asturica Augusta. Podczas panowania Rzymskiego miasto przeżywało rozkwit kulturalny i gospodarczy. Do dnia dzisiejszego zachowało się wiele starożytnych pozostałości, np. ruiny fortyfikacji, które otaczały miasto, szczątki rzymskiego forum i basenów termalnych.
Z uwagi na to, że zatrzymaliśmy się w mieście na krótko, zdążyliśmy obejrzeć z zewnątrz Katedrę pw. Świętej Maryi (1471 - XVIII w.), która łączy w sobie kilka stylów: gotyk, renesans, barok. Najciekawszym budynkiem miasta jest Pałac Arcybiskupi, którego architektem był sam Antonio Gaudi. Budowa pałacu rozpoczęła się w 1887 r., ostatecznie ukończony został w 1961 r.
Na środę zaplanowane były prezentacje macierzystych uczelni uczestników. Rozpoczęła ją prezentacja szkoły pilotażu Flybyschool, która dzięki porozumieniu z Instytutem Automatyki i Produkcji na Uniwersytecie w León, kształci pilotów komercyjnych.
Flybyschool ma dogodną lokalizację na lotnisku w León, z jego zapleczem szkoleniowym na terenie Uczelni z dostępem do 3 symulatorów: Boeing 737 NG800, Beechcraft Baron i Cessna 172. León ma idealną pogodę do szkolenia pilotów, z uwagi na ponad 2700 godzin słonecznych (np. mniej niż 1500 h w Londynie lub 1600 h w Berlinie).
Firma spełnia wszystkie wymagania Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), zaś absolwenci uzyskują europejską licencję pilota komercyjnego, uprawniającą do pilotowania statków powietrznych na dowolnych europejskich liniach lotniczych działających w dowolnym miejscu na świecie.
Dyrektor generalny Flybyschool p. Álex Álvarez podkreślił, że z uwagi na duże zapotrzebowanie na szkolenia pilotów komercyjnych, które istnieje do dzisiaj w krajach azjatyckich, szkoła zamierza skupić się również na tym rynku.
Prezentacje uczestników International Week rozpoczęła prezentacja węgierska – Uniwersytetu w Peczu. Zaprezentowane zostały m. in. Francja (Uniwersytet w Orleanie), Niemcy (Uniwersytet w Augsburgu, Hochschule Emden/Leer), Portugalia (Uniwersytet w Aveiro), Bułgaria (Uniwersytet w Sofii), Czechy (Uniwersytet w Hradec Kralowe), Dania (VIA University College w Horsens), Bośnia i Hercegowina (Uniwersytet w Sarajewie i Uniwersytet w Mostarze), Rosja (Państwowy Uniwersytet w Woroneżu), Turcja (Erciyes Üniversitesi w Kayseri), Polska (PRz), Hiszpania i in.
Ze względu na sporą liczbę uczestników prezentacje zostały dokończone w czwartek, po warsztatach na temat „Internacjonalizacji w domu. Przykłady dobrych praktyk”. Krótkie omówienie prezentacji państwa Roberta O’Dowd i Any Rosa Arias Gago na temat Virtual Exchange jako narzędzia do internacjonalizacji w domu - Załącznik Nr 1).
Następnie para studentów przedstawiła organizację studencką: Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów AEGEE-León ( http://www.aegeeleon.org/ ).
AEGEE to jedno z największych w Europie interdyscyplinarnych stowarzyszeń studenckich, które promują zjednoczoną Europę, współpracę transgraniczną, komunikację, integrację wśród studentów i dążą do stworzenia otwartego i tolerancyjnego społeczeństwa jutra.
AEGEE jest organizacją non-profit, działającą bez powiązania z jakąkolwiek partią polityczną. Jest reprezentowany w 271 miast uniwersyteckich, w 40 krajach w całej Europie i ma około 17000 członków.
AEGEE-León zostało założone w 2003 roku, chociaż do tamtej pory istniało jako "organizacja lokalna" od 1999 r. Od tego czasu współpracuje w organizacji wszystkich działań wspólnie z Biurem Studentów Zagranicznych ULE.
Stowarzyszenie to prowadzi działalność skierowaną do studentów z całego świata, organizuje imprezy i zajęcia sportowe, takie jak wycieczki po mieście, prowincji i Hiszpanii, aby ułatwić spotkanie i integrację ze studentami ULE.
Piątkowy lunch był w zasadzie pożegnaniem uczestników, odbywał się jednak w specjalnych warunkach. Na łące przed cafeterią ustawione były namioty, w których swoje dania narodowe prezentowali studenci z różnych krajów, studiujący na Uniwersytecie w Leon.
Miałyśmy okazję skosztować potraw portugalskich, francuskich, meksykańskich (z 2 różnych regionów Meksyku), niemiecko-szwajcarskich, chińskich, bałkańskich oraz hiszpańskiej paelli.
Uczestnicy lunchu – goście z International Week oraz studenci, głosowali na najlepszą prezentację stoiska oraz oddzielnie na najlepszy smak potraw z danego kraju. Wygrała prezentacja francuska, a za smak – Chiny.
Załącznik Nr 1. Using Virtual Exchange as a Tool for Internationalisation at Home
Zgodnie z komunikatem Konferencji Europejskich Ministrów Odpowiedzialnych za Szkolnictwo Wyższe (Leuven i Louvain-la-Neuve, 28 29 kwietnia 2009 r.) założono, że w 2020 r. 20% absolwentów w europejskim obszarze szkolnictwa wyższego powinno odbyć zagraniczne studia lub szkolenia. Na dzień dzisiejszy obecny wskaźnik mobilności studentów w Europie to 5% (Polska – 2%). Pozostaje większością studentów, którzy nigdy nie będą angażować się w programy mobilności fizycznej.
Kolejny raport Komisji Europejskiej "Europejskie szkolnictwo wyższe na świecie" stwierdzał, że "internacjonalizacja powinna zapewnić, że znaczna większość studentów, którzy nie są mobilni, mimo to będzie w stanie zdobyć międzynarodowe umiejętności wymagane w zglobalizowanym świecie (2013)". Konieczna jest „Internacjonalizacja w domu" i "Internacjonalizacja programów nauczania".
Wirtualna wymiana jest jednym z narzędzi do rozwijania "umiejętności międzynarodowych", z którego studenci mogą skorzystać.
Wirtualna wymiana pozwoli na zaangażowanie grup studentów w internetową interakcję międzykulturową i współpracę ze studentami z innych kontekstów kulturowych lub lokalizacji geograficznych, jako integralna część tygodnia kursu, pod kierunkiem wychowawców i / lub ekspertów.
Korzyści Virtual Exchange:
- Rozwijanie kompetencji międzykulturowych studentów - doświadczenia z pierwszej ręki w zakresie współpracy i komunikacji ze studentami z innych kultur,
- Umożliwienie studentom korzystania z ich umiejętności językowych w autentycznych kontekstach komunikacyjnych,
- Poprawienie kompetencji cyfrowych, wykorzystując środowiska internetowe do współpracy online.
Erasmus + Virtual Exchange: główna platforma do wspierania wirtualnej wymiany przez Komisję Europejską (portal).
Wirtualny partner międzynarodowy (VIP)
- Studenci planujący wziąć udział w mobilności Erasmus otrzymują wirtualnego partnera międzynarodowego w swoim kraju docelowym,
- Studenci wykonują różne zadania przez okres 2 m-cy za pomocą poczty elektronicznej, skype itp.,
- Pod koniec wymiany studenci składają portfolio przedstawiające ich pracę i refleksję na temat nauki,
- Uczestnicy otrzymują dodatkowe punkty za aplikację Erasmus
Evolve – Evidence-Validated Online Learning through Virtual Exchange https://evolve-erasmus.eu
Projekt trwa od 1 I 2018 do 31 VII 2020. Koordynowany jest przez University of Groningen, Holandia.
EVOLVE będzie promować świadomość i wdrażanie VE poprzez: • Wdrażanie szkoleń i akredytacji online dla nauczycieli, aby wspierać ich ciągły rozwój zawodowy,
- Prowadzenie najnowocześniejszych badań mierzących wpływ na studenta, nauczyciela i instytucję, polityków i decydentów w zakresie edukacji wyższej, • Zaangażowanie polityki i decydentów na poziomie instytucjonalnym, krajowym i europejskim w celu wykazania dobrych praktyk VE i przedstawienia wyników badań pokazujących jej wpływ na poziomie studentów, nauczycieli i instytucji.
Więcej informacji na temat Virtual Exchange:
UNIcollaboration: www.unicollaboration.eu
EVALUATE Project Homepage: www.evaluateproject.eu
Erasmus+ Virtual Exchange: https://europe.eu/youth/erasmusvirtual